Istilah ‘Sejarah’ lebih terkenal sebagai satu mata pelajaran dalam
kurikulum sekolah atau satu disiplin akademik di universiti-universiti. Sejarah
merupakan satu mata pelajaran teras dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah
(KBSM) mempunyai kepentingannya yang tersendiri. Pendidikan Sejarah yang diajar
kepada para pelajar di sekolah dapat mencorakkan satu perubahan yang dinamis
bagi melahirkan warganegara Malaysia yang celik Sejarah dengan mengenal
asal-usul bangsanya sendiri serta mempunyai jati diri yang tulen. Matlamat mata
pelajaran sejarah lebih berkesan lagi apabila mata pelajaran Sejarah dapat
membantu dan memandu pelajar membina serta menempa kejayaan yang lebih gemilang
khususnya dalam mencapai wawasan negara. Dalam dunia tanpa sempadan ini,
pendidikan sejarah merupakan salah satu wadah yang dapat menyedarkan, membina
dan menjana semangat patriotisme dalam diri pelajar, khususnya di dalam negara
Malaysia yang mempunyai penduduk daripada pelbagai bangsa , ras dan pegangan
agama. Pendidikan sejarah diharapkan dapat melahirkan generasi negara yang
gemilang dalam pencapaian akademik dan sahsiah malah dapat mendokong semangat
patriotisme yang jitu terhadap negara.
Sejarah pembinaan negara dan bangsa Malaysia amat panjang dan setiap
era yang telah ditempohi mencatatkan sejarah yang tersendiri yang perlu
dijadikan direnungi dan dijadikan iktibar agar negara yang kita cintai ini
terus mengecap nikmat keamanan dan kesejahteraan penduduknya. Generasi pasca
merdeka wajib mengenali sejarah perjuangan bangsa dan negara dan dengan cara
ini akan dapat menyedarkan mereka tentang peranan yang harus dilakukan pada
bangsa, agama dan negara. Perkara ini pernah dinyatakan oleh Tun Dr. Mahathir
Mohammad dalam perutusan Hari Kebangsaan ke-40:
“Walau apapun
terjadi pada kita, kita tidak harus melupakan sejarah perjuangan kemerdekaan
negara kita. Sebab itulah kita mengadakan sambutan Hari Kemerdekaan Kebangsaan
setiap tahun. Selain dari menanam semangat patriotik dalam diri di kalangan
rakyat, Hari Kebangsaan ini juga akan mengingatkan kita kepada sejarah
perjuangan negara kita. Dengan mengetaui sejarah negara sendiri, kita boleh
merancang masa depan negara dengan lebih baik dan berkesan”
Kita sering mendengar pemimpin negara menyuarakan hasrat agar semua pihak memainkan peranan masing-masing dalam usaha membangunkan negara. Dalam konteks ini, sejarah dapat memainkan peranan penting dalam proses pembangunan negara. Pembentukan bangsa Malaysia haruslah berteraskan pengethauan dan kefahaman sejarah tanahair ini sendiri. Kefahaman yang tinggi kepada sejarah negara akan dapat melahirkan rakyat yang sentiasa mendukung hasrat dan cita-cita murni pemimpin negara. Mengetahui asal-usul bangsa Malaysia, mengambil iktibar daripada peristiwa yang pernah berlaku di zaman lampau, meningkatkan perpaduan antara kaum dan seterusnya dapat melahirkan bangsa Malaysia yang bersatupadu.
Sejarah dapat membangkitkan perasaan bangga terhadap bangsa dan negara, semangat patriotisme dan semangat kebangsaan sering dipupuk melalui sejarah. Malahan sejarah adalah satu alat yang penting untuk mencipta keperibadian kebangsaan. Menyedari peri pentingnya disiplin ilmu sejarah ini telah menyebabkan Menteri Pendidikan Malaysia menjadikan sejarah sebagai mata pelajaran wajib bagi semua pelajar sehingga tingkatan 5.
No comments:
Post a Comment