Sunday, July 5, 2015

SEJARAH MUZIUM



PENGENALAN


Sejarah seringkali dikaitkan dengan peristiwa-peristiwa pada masa lampau. Corak kerajaan, bentuk ekonomi dan aktiviti kebudayaan sesebuah  masyarakat pada masa silam , tentunya mempunyai keunikan yang tersendiri. Muzium merupakan sebuah institusi sosial yang sering dikaitkan dengan elemen-elemen sejarah, tamadun silam, kebudayaan dan sebagainya. Hal ini berlaku kerana segala penemuan sejarah akan disimpan dan dipamerkan kepada umum sebagai sebahagian daripada khaznah warisan bangsa yang tidak ternilai. Tanggapan sedemikian dirasakan belum cukup untuk menjelaskan akan peranan  sebenar muzium kepada sebuah bangsa dan negara. Oleh itu,  pemahaman yang jelas terhadap fungsi dan peranan institusi muzium ini amat penting dihayati dan seharusnya mengaku peranan yang dimainkan oleh muzium dalam meningkatkan semangat patriotisme di kalangan rakyat Malaysia yang terdiri daripada berbilang bangsa, agama dan budaya.

DEFINISI MUZIUM


Perkataan muzium yang digunapakai hari ini dipetik daripada perkataan Inggeris “museum”. Perkataan ini berasal daripada perkatan Greek “mouseion” yang bermaksud susi ‘Muse’ iaitu tuhan atau kumpulan sembilan dewi lambang ilmu dan kesenian.[1] “Muse”  dalam bahasa Greek juga bermaksud “hibur” atau dalam bahasa Inggerisnya “amusement”. Pada  zaman klasik muzium dikenali sebagai :
A place sacred to the Muses specifilically, the great institution for literature and scientific studies built and equipped by Ptolemy I at Alenandria, which was virtually a university of Hellenistic world.[2]
Manakala dalam kamus yang lain pula menyebut muzium sebagai:
A building, room, etc., for preserving and exhibiting rare, interesting, or typical specimen work of arts, science, invention, etc., or of natural history.[3]
Pengertian yang sedemikian memberi persoalan sama ada sesebuah institusi yang memberi banyak hubungn kebudayaan dan sejarah wajar didirikan sebuah muzium dengan menggunakan wang orang ramai.
Di Eropah, ekoran tercetusnya Revolusi Perancis pada abad ke-19 telah meruntuhkan order social lama yang telah wujud sebelumnya . Masyarakat Eropah mula sedar dan bangkit setelah diselubungi zaman kegelapan dan membentuk corak kehidupan yang lebih baik. . Kesannya telah berkembang ilmu pengetahuan dalam pelbagai bidang. Kaedah pelajaran tradisional tidak lagi dapat membantu meningkatkan taraf hidup masyarakat. Oleh yang demikian, keadaan ini telah menimbulkan suasana yang baik bagi perkembangan muzium.
Penubuhan muzium ketika itu telah membantu dalam memberikan pendidikan kepada masyarakat. Penggunaan alat pandang dengar dalam memberi pendidikan yang diperkenalkan telah memberi tangapan bahawa muzium  adalah sebaik-baik alat dalam memberi pendidikan. Oleh itu, muzium telah berkembang sebagai institusi pendidikan dan pusat dokumentasi.[4]
Berikutan dengan perkembangan ini, menjadikan definisi muzium lebih luas skopnya. Perlembagan international Council of Museums (ICOM) misalnya telah memberikan pengertian muzium sebagai:
Any permanent establishment set up for the purpose of preserving , studying, enhancing by various means and in particular of exhibiting to the public for its delectation and instruction……artistic, historical, scientific and technological collection.[5]
Bertolak kepada pengertian dan andaian inilah memberikan perkembangan kepada penubuhan muzium di seluruh dunia. Jelaslah kini, fungsi muzium bukan sekadar tempat menyimpan serta menjaga benda-benda purba semata-mata bahkan berperanan dalam memberi pengetahuan  atau pendidikan kepada masyarakat. Tegasnya di Malaysia sendiri pengertian  yang telah dikemukakan oleh ICOM ini telah digunakan  oleh pihak muzium sebagi panduan menjalankan aktiviti-aktivitinya.



SEJARAH PENUBUHAN MUZIUM DI MALAYSIA

Penubuhan muzium di malaysi bermula sejak abad ke-19 lagi ketika negara masih dijajah oleh Britis[6]h. Idea kemunculan muzium di Malaysia atau dahulunya dikenali sebagai Tanah Melayu dikatakan telah dicetuskan oleh Sir Hugh Low yang menjadi Residen di Perak pada 1877[7]. Fakta ini berdasarkan  pada tahun 1883, beliau telah menugaskan Leonard Wray Jr. (J.L. Wray) mengumpulkan specimen untuk diletakkan di muzium yang dicadangkan didirikan pada tahun 1883 [8]. Idea Sir Hugh Low ini bertepatan dengan pengalaman beliau sebagai ahli botani dan berminat dalam bidang arkeologi dan antropologi. Pengetahuan yang luas tentang masyarakat Melayu, di samping aktiviti-aktiviti carigali dan penyelidikan tentang sejarah dan  kebudayaan yang pernah dijalankan semasa bekerja di bawah pentadbiran Raja Sir Charlas Brooke di Sarawak membantu mempercepatkan lagi pembinaan muzium[9].
Oleh itu, setelah menjadi Residen British di Perak pada tahun 1877, Hugh Low melihat perlunya suatu tempat yang khusus bagi menyimpan bahan-bahan sejarah dan budaya yang berjaya dikumpulkan. J.L.Wray yang diberi tanggungjawab mengumpul specimen bagi ditempatkan di  muzium telah berjaya mengumpul specimen-specimen ethnologi dan antropologi. Pengumpulan specimen-specimen  berjaya diperolehi ketika beliau menjalankan kegiatan arkeologi di beberapa tempat tapak pra-sejarah di negeri  Perak pada tahun 1880-an. Contohnya, kegiatan arkeologi yang dijalankan di Gua Batu Kapur berhampiran  Bandar Ipoh yang telah menemukan serpihaan tembikar pra-sejarah[10].
Ekoran daripada banyaknya specimen yang telah berjaya dikumpulkan, pembinaan Muzium Perak dimulakan pada tahun 1883 dan siap sepenuhnya pada tahun 1886 yang juga dikenali sebagai Muzium Taiping. Muzium ini telah berjaya mengumpulkan dan mempamerkan bahan zoology, arkeologi dan ethnologi. Antaranya, termasuklah alat-atalt kegunaan pertanian, perhiasan orang Melayu, pakaian tradisional dan alat-alat muzik.  Di samping itu, specimen mamalia dan reptilian serta artifak  zaman pra-sejarah turut dipamerkan. Muzium Perak ketika itu di bawah pengelolaam Kerajaan Negeri Melayu Bersekutu (Federated Malay States) dan J.L. Wray menjadi Kurator pertama . Ini bermakna segala pentadbiran serta peruntukan kewangan muzium adalah menjadi tanggungjawab dan ditentukan oleh Kerajaan Negeri Melayu Bersekutu.
            Memandangkan Tanah Melayu kaya dengan warisan sejarah dan kebudayaan, memerlukan banyak tempat untuk menyimpan bahan-bahan tersebut. Oleh itu, satu rancangan menubuhkan muzium baru yang lebih baik perluu diwujudkan dan Kuala Lumpur akan menjadi tempat pengumpulan specimen-specimen  yang diperolehi. Pembinaan muzium di sini juga adalah selari dengan desakan dari masyarakat tempatan khususnya di Selangor.
Justeru itu pembinaan muzium kedua telah dimulakan pada 1888 dan siap sepenuhnya pada 1914.Muzium ini juga di kenali sebagai Muzium Selangor. Muzium ini, seperti juga Muzium Perak diletakkan di bawah pengawasan  Negeri-negeri Melayu Bersekutu sama ada  dalam urusan pentabdiran mahu pun dari segi peruntukan kewanagan. J.L. Wray yang sebelum ini mengetuai Muzium Perak dilantik menjadi Pengarah kepada Muzium Perak dan Muzium Selangor.
Serentak dengan itu, seelah Jabatan Muzium ditubuhkan pada 1904 di Selangor, Muzium Perak dan Muzium Selangor disatukan menjadi Muzium Negeri Melayu Bersekutu dan diletakkan di bawah pentadbiran Jabatan Muzium yang diketuai oleh J.L. Wray. Penyatuan kedua-dua muzium dapat diselaraskan terutamanya dalam bidng pengumulan spesime. Muzium Perak lebih menumpukan aktiviti ilmu kejadian seperti zoology dan botani, manakala Muzium Selangor pula berttanggunjawab dalam mengumpul dan mempamerkan keoleksi-koleksi bahan ethnologi.
Namun , pada 1 Januari 1932, Muzium Negeri  Melayu Bersekutu dibubarkan dan kedua-dua muzium tersebut dipisahkan dan wujud sebagai dua muzium yang beasingan. Keadaan ini berlaku selaras dengan dasr desentralisasi (dasar pengagihan kuasa) yang telah dijalankan oleh British di Tanah Melayu ketika itu.
Akan tetapi , pemis       han kedua-dua muzium ini tidak kekal lama kerana timbul kesedaran  bahawa ia akan merugikan pihak British. Setelah pembentukan semula Jabatan Muzium paa 1938, kedua-dua buah muzium Perak dan Selangor di satukan di bawah pentadbiran  Jabatan Muzium yang diketuai oleh H.M. Pendlebury. Keselarasan ini memberikan perkembangan yang baik kepada institusi ini sehinggalah kedatangan Jepun ke Tanah Melayu (Perang Dua Kedua). Semasa pendudukan Jepun, perjalanan atau perkembangan muzium  terbantantut kernan pihak Jepaun kurang memberi  perahtaian dalam membantu meningkatkan aktiviti pengumpulan dan penjagaa  sepecimen di muzium. Perkembangan muzium semakin tersekat apabila muzium Selangor telah dibomkan oleh Amerika pada tahun 1945 dan mengalami kemusnahan.



[1] Secara jelasnya “Muse” bermakna tempat suci yang dapat  menghiburkan para pengunjungnya. Di tempat yang suci ini dpamerkan contoh-contoh hasil kerja seni rakyat yang mempunyai kaitan langsung dengan peristiwa lampau yang dianggap gemilang dan membanggakan. Lihat Alma S. Wittlin, The Encyclopedia Americana, Americana Corporation, New York, 1972, hal. 619
[2] Mohd. Zulkifli Haji Aziz, Penubuhan Muzium-muzium Di Semenanjung, Muzium Negara, Kuala Lumpur, 1974, hal. 5.
[3] Theodore Anton Sande, “Museums, Museums, Museums”, dalam Museum , Management and Curatorship,  Number 1, Butterworth-Heinemann Ltd., London, March 1992, hal. 186.
[4] Mohd. Zulkifli Haji Aziz, Penubuhan Muzium-muzium Di Semananjung , hal. 6
[5] Pierre Schomer, “Administration of Museums” , The Organization of Practical Advice, UNESCO, Paris, 1960, hal. 28
[6] Di Malaysia, muzium pada peringkat awalnya dikenali sebagaia “Sekolah Gambar” kerana selain artifak, gambar-gambar bersejarah turut dipamerkan dengan banyaknya di muzium.
[7] Khoo Kay Kim, Taiping: Ibu Kota Perak , Persatuan Muzium Malaysia, Kuala Lumpur, 1983, hal. 18
[8] B.A.V. Peacock. A Report of Museums In Malaya 1954, Federation of Malaya Kuala Lumpur, 1955, hal. 17
[9] Robert Heussler, British Rule In Malaya, The Malaya Civil Service And Its Predecessors 1887-1942, Ohio Press Oxford, London, 1981, hal. 58
[10] Nik Hassan Suhaimi Nik Abdul Rahman, “Pengkaji Dan Penyelidikan Arkeologi Di Malaysia Dan Implikasinya Terhadap Pembangunan Negara”, Kongres Sejarah Malaysia, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, 10-12 April 1978, hal. 3

No comments:

Post a Comment